Szent Mihály Görögkatolikus
Óvoda, Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola
Alapfokú Művészeti Iskola indul ősztől intézményünkben
A
Szent
Mihály
Görögkatolikus
Óvoda
és
Általános
Iskola
is
zökkenőmentesen
átállt
a
digitális
tanrendre,
s
hamarosan sikeres tanévet zár, ősztől pedig művészeti képzés is szárnyra kap az intézményünkben.
–
Hirtelen
mindenki
megijedt,
mi
is
fog
történni
–
emlékszik
vissza
a
digitális
tanrendet
bevezető
rendelet
időszakára
Gólya
Györgyné
intézményvezető.
–
Előbb
a
görögkatolikus
egyházi
vezetés
hívott
össze
megbeszélést
az
intézményvezetők
számára,
ahol
tudást
cseréltünk,
milyen
módszerekkel
folytassuk
tovább
az
oktatást,
illetve
a
gyerekek
körében
milyen
technikai
hiányosságok
vannak,
melyet
a
fenntartó
segítségével
tudnánk
enyhíteni.
Onnan
hazatérvén
a
település
vezetőivel
is
tartottunk
eszmecserét,
ahol
minden
intézményvezető
elmondhatta,
milyen
módszereket
kíván
alkalmazni
a
karantén
idején,
s
jelezhettük,
hogy
milyen
segítségre
van
szükségünk
–
mondta
az
igazgató.
Az óvodások szülei is dokumentálják a gyerekek szabadjátékát
A
digitális
tanrend
életbe
lépése
az
iskola
és
a
családok
életét
is
jelentősen
átprogramozta.
Az
intézmény-vezetés
az
óvónők
és
osztályfőnökök
segítségével
feltérképezte
a
családok
digitális
lehetőségeit,
azokat
az
eszközöket,
csatornákat,
amelyeken
folytatni
tudják
a
tanítás-tanulás
folyamatát.
Az
óvoda,
az
alsó
tagozat
és
a
felső
tagozat
is
különböző módszerek mellett döntött.
–
Mindhárom
óvodai
csoportunknak
van
egy
belső
kommunikációs
rendszerük,
ahol
a
pedagógusok
átadják
az
ötleteiket
a
szülők
számára.
Sokan
visszajelzésképpen
dokumentálják
a
gyerekek
szabadjátékát,
egy-egy
elkészített
munkájukat
lefotózzák,
vagy
egy
versmondást
videóra
vesznek
–
avatott
be
az
óvodáért
felelős
igazgató
helyettes
Kovácsné Frank Magdolna.
Az
enyhítések
után
csoportonként
5
gyermek
számára
tudtak
pedagógusi
felügyeletet
biztosítani.
–
Mivel
hangsúlyoztuk,
hogy
csak
nagyon
indokolt
esetben
kérhető
a
gyermek
ellátás,
így
2
csoportban
folyt
a
nevelő
munka.
A
felnőttek
számára
a
maszk,
gumikesztyű
használata
kötelező
volt,
a
gyerekek
kézfertőtlenítése
naponta
többször
megtörtént.
Május
25-től
pedig
visszaállt
a
régi
rend,
s
újra
megtelt
élettel
az
óvoda
–
mondta
az
igazgatóhelyettes.
A szülők támogató együttműködése a tanulási folyamatban elismerést érdemel
Az
alsó
tagozatban
az
e-mailes
feladatküldés
rendszerét
választották
a
nevelők,
s
voltak
olyan
pedagógusok
is,
akik
saját
maguk
készítettek
oktató
videókat
egy-egy
fontosabb
tananyag
elsajátítására.
–
Az
egyéni
bánásmódot,
a
lemaradás
megakadályozását,
a
személyes
kapcsolatot
zoom,
skype,
viber,
messenger
videohívás
segítségével
igyekszünk
biztosítani.
A
szülőknek
segítséget,
magyarázatokat
juttatunk
el
az
otthoni
tanulás
segítése
érdekében
–
ecsetelte
az
alsós
munkaközösségvezető
Urbánkóné
Csernyák
Anikó.
Az
igazgatóhelyettes
azt
is
elmondta,
az
Oktatási
Hivatal
módszertani
ajánlásait,
az
interneten
elérhető
tartalmakat,
televízió
műsorokat
gyűjtöttek
össze
az
alsós
kollégák,
az
új
ismeretek
eredményes
megértéséhez,
a
gyakorláshoz.
Az
eredményes
munkához
pedig
össze
kellett
fogni
szülőnek,
gyereknek,
pedagógusnak.
–
A
kezdeti
bizonytalanság
állapotából
hamar
kilépve,
pozitív
szemlélettel
képesek
voltunk
a
gyors
váltásra.
A
szülők
segítő,
támogató
együttműködése
a
tanulási
folyamatban
elismerést
érdemel,
ezt
nagyon
jó
lenne
hosszú
távon
fenntartani.
Szeptemberben
két
első
osztály
kisdiákjainak
útját
egyengetjük
a
számok
és
betűk
birodalmába,
akiket
nagy
szeretettel
és
örömmel
várunk
–
mondta
Urbánkóné
Csernyák Anikó igazgatóhelyettes.
Empátiával fordulni a diákok felé
–
A
felsős
osztályok
számára
Google
Tantermeket
hoztunk
létre,
hogy
a
tanárok
és
diákok
számára
is
átláthatóbb
legyen
a
tananyag
és
a
számonkérés
–
avatott
be
Keczán
Szilárd
informatikatanár.
–
Átlátható
és
könnyen
kezelhető
a
Google
Classroom,
s
az
iskolák
többsége
ezt
a
rendszert
használja,
hiszen
egy
osztályon
belül
több
tanár
tanít
esetenként
többféle
tárgyat
is,
s
nálunk
az
elektronikus
levelezés
rövid
időn
belül
káoszhoz
vezetett
volna.
Terdik
Róbert
rendszergazda
kollégámmal
és
informatikát
tanító
kolléganőm
Molnárné
Tóth
Erika
segítségével
igyekeztünk
minden
segítségünket
rendelkezésre
bocsájtani:
készítettünk
videókat,
leírásokat,
melyek
segítették
a
rendszer használatát, de sokaknak telefonos segítséget is nyújtottunk.
A
felsőben
informatikát-fizikát-technikát
tanító
tanár
szerint
a
technikai
háttér
hiánya
nagyban
megnehezíti
a
szülők
dolgát,
s
ahol
egy
okostelefonról
három
gyerek
is
tanul,
ott
nem
egyszerű
ez
az
időszak,
de
a
tanároknak
ezt
figyelembe véve kell empátiával fordulni a diákok felé.
A határidők motiválták a feladat megoldásban
Pósán
Gergő
nyolcadikos
diák
tablófotózásra
érkezett
az
iskolába,
s
a
digitális
oktatást
dicsérte.
–
Nekem
a
legjobb
az
volt
a
digitális
tanrendben,
hogy
nem
kellett
korán
felkelnem,
akkor
tanultam,
amikor
én
akartam,
magamnak
osztottam
be
az
időmet.
Határidőre
elküldtem
a
feladataimat,
s
sok
szabadidőm
volt,
amit
a
barátaimmal
tudtam
tölteni,
mind
online
mind
személyesen
–
mondta
a
végzős
diák,
aki
ha
választhatna,
akkor
továbbra
is
az
otthontanulás mellett tenné le a voksot.
„Futárszolgálat” segítségét is igénybe vehetik
Gólya
Györgyné
igazgató
szerint
az
intézmény
hamar
át
tudott
állni
a
digitális
oktatásra,
mert
a
szülők
nagyon
nyitottak
voltak
arra,
hogy
segíteni
tudják
gyermekeiket
a
tanulásban.
–
Azok
a
családok,
akik
jelezték,
hogy
informatikai
háttér
hiányában
nem
tudják
a
digitális
oktatást
vállalni,
azoknak
papír
alapon
küldjük
az
anyagot.
Amennyiben
a
szülő
idős
és
nem
igazán
mer
kimozdulni
otthonából,
hozzájuk,
mint
egy
„futárszolgálat”
az
egyik
technikai
dolgozónk
segítségével
küldjük
el
a
tananyagot,
aki
kesztyűben,
borítékba
zárva
adja
át
és
hozza
el
a
feladatokat
a
gyerekeknek.
Nem
a
tanananyag
elsajátítása,
hanem
a
személyes
kapcsolat
hiánya
okozza
a
gyerekek
számára a legnagyobb problémát – mondja az intézményvezető.
S
mivel
a
visszacsatolás
a
vezetés
számára
fontos,
minden
héten
igazgató
körlevél
megy
ki
a
kollektívának,
ahol
instrukciókat adnak, észrevételeket osztanak meg a kollégákkal.
Alapfokú
Művészeti
Iskolaként
névvel
toldja
nevét
szeptembertől
a
Szent
Mihály
Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola
Elkészült
a
módosított
tanterv,
átírták
a
nevelési
programot,
a
nevelési
tervet.
A
2020-2021-es
tanévben
az
általános
iskola
első
és
ötödik
évfolyamán
bevezetésre
kerül
az
új
Nemzeti
Alaptanterv.
–
Jövőbeli
terveinket
mindig
a
miniszteri
vagy
államtitkári
levelekhez
alkalmazkodva
igyekszünk
megvalósítani.
Nem
állt
meg
az
élet
a
fejlesztés
területén
sem,
hiszen
a
Szent
Mihály
Görögkatolikus
Óvoda
és
Általános
Iskola
2020.
szeptember
1-től
megkezdi
az
intézményben
az
alapfokú
művészeti
oktatást:
néptánc,
képzőművészet
és
hangszeres
zeneoktatás
területén.
–
Tanítványaink
közül
többen
jártak
a
településen
a
Valcer
Alapfokú
Művészeti
Iskolába,
ahol
eredményesen
tanultak,
fejlődtek.
Intézményünk
kiemelt
feladatai
közzé
tartozik
a
tehetséggondozás,
Tehetségpont
is
vagyunk,
s
Nyíradonyban
egyébként
is
hagyományai
vannak
a
művészeti
nevelésnek-oktatásnak
–
mondta
az
igazgatónő.
Néptánc,
hegedű,
furulya,
zongora,
gitár
tanszak
indul,
képzőművészeti
vonalon
pedig
grafika
és
festészet
is
szárnyra kap. Ez egy külön tagozat lesz az iskolában, s az okatatás a délutáni órákban fog zajlani.
Sok elemet megtartanának a digitális tanrendből
–
Talán
a
legnagyobb
segítség
a
digitális
oktatásban,
hogy
alkalmazkodik
az
életvitelhez,
azaz
saját
időbeosztása
lehet
tanárnak,
gyereknek
egyaránt.
A
tananyagok
színesebbek,
a
tesztek,
feladatlapok
javítása
gyorsabb,
a
gyerekek
pedig
könnyebben
élik
meg
az
online
számonkérést,
mert
tét
nélküli
élethelyzetet
teremt
–
mondta
Szilágyiné
Csatlós
Mária
az
idegennyelvi
munkaközösség
vezetője.
A
következő
tanévtől
emelt
szintű
nyelvoktatás
kezdődik
felmenő
rendszerben
már
második
osztálytól
bevezetik
az
angol
ill.
német
idegennyelvet,
ezzel
még
inkább
segítve
a
7.
évfolyamon
megpróbálható
A2-
szintű
komplex
nyelvvizsga
teljesítését.
Az
iskola
jól
felszerelt
nyelvi
laborjainak,
magasan
képzett
nyelvszakos
tanárainak
segítsége
révén
már
hetedik
osztályban
lehetősége
nyílik
a
diákoknak
a
második
idegennyelv
tanulásának
elkezdésére
is,
s
a
németországi
testvér-iskolai
kapcsolat
által az élő nyelvi közegben is gyakorolhatnak– tudtuk meg a némettanártól.
A
humán
munkaközösség
vezetője
szerint,
a
gyerekeknek
tetszettek
az
új
tananyag
feldolgozási
formák:
–
A
későbbiekben
nem
biztos,
hogy
egy
témazáró
dolgozatot
papír
alapon
kell
megírniuk
a
gyerekeknek,
hanem
be
lehet
ülni
az
informatika
terembe,
s
miután
megírták
a
dolgozatot,
azonnal
láthatják
az
eredményt
is.
A
gyerekek
számára is vonzóbb ez a módszer – véli a magyar-történelem szakos Topor István.
Országszerte
összefogtak
a
testnevelők
is,
s
jobbnál-jobb
oktató
videókat
osztottak
meg
egymással.
Ezekből
válogatott
Móricz
Sándorné
felsős
testnevelő
is,
aki
szerint
az
online
testnevelés
órák
legnagyobb
hiányossága,
hogy
nem
lehet
a
hibákat
a
folyamat
közben
javítani.
–
A
testnevelésben
fontos
a
folyamatos
bíztatás,
hogy
a
nem
sportszerűen
sportoló
gyerekekből
is
kihozzuk
a
maximumot,
s
ezt
online
elég
körülményes
megoldani.
Én
emiatt
nagyobb
hangsúlyt
fektettem
a
sportelméletre,
hiszen
az
jobban
számonkérhető,
s
ha
valaki
szeret
például
egy
labdajátékot,
a
szabályrendszerek
mélyebb
megismerése
segíti
őt
a
játékban.
Szeptembertől
remélhetően,
ha
visszaáll
a
régi
rend,
akkor
már
a
gyakorlatban
is
zajlanak
tovább
a
különféle
edzések,
szakkörök:
úszás,
szivacskézilabda, foci, röplabda, vívás.
Digitális kompetenciafejlesztés tanáriban
Keczán
Szilárd
szerint
az
oktatási
forradalmat
elindító
kényszer-helyzet
előnyeit
ki
kellene
használni
a
jövőben.
–
Úgy
gondolom,
a
Google
Classroom,
a
Redmenta
online
rendszerek
használatát
mindenképpen
jó
lenne
beiktatni
az
informatika
tanításba,
mert
a
jövőre
nézve
nagyon
jó
lehetőségeket
tartogat,
s
a
tehetség
gondozást
ez
a
csatorna
nagyban
támogatja,
hiszen
a
gyerekeknek
saját
teherbírásuk
szerint
lehet
adni
a
feladatokat.
Az
informatikatanár
szerint
a
karantén
alatt
szépen
körvonalazódott
az
a
tény
is,
hogy
komolyabb
energiákat
kellene
fektetni
mind
a
pedagógusok, mind a gyerekek digitális kompetenciájának fejlesztésébe.
A lelki fejlődésnek a digitális tér sem szabhat gátat
Az
iskola
szellemiségéhez
híven
a
hitoktatók
is
igyekeztek
Isten
Igéjét
továbbra
is
eljuttatni.
–
Iskolánkban
napi
szinten
jelen
van
az
imádság.
Minden
hét
elején
„lelki
percekkel”
kezdjük
a
közös
munkát,
imádsággal
és
egy
rövid
elmélkedéssel.
Ilyenkor
hangzik
el
a
hét
jelmondata
is.
S
ebben
a
helyzetben
is
eljuttattam
az
osztályokhoz
minden
hét
elején
egy
rövid
elmélkedést,
hogy
a
megszokott
lelki
útravalóban
ne
szenvedjenek
hiányt.
Előnynek
látom,
hogy
mind
az
iskola
szerepe,
mind
a
személyes
találkozások
jelentősége
erőteljesen
felértékelődik
az
egyébként
nagy
kísértést
jelentő,
ámbár
helyesen
is
használható,
digitális
világgal
szemben
–
mondta
Szikora
József
iskola
lelkész.
A
hagyományos
húsvéti
pászkaszentelést
élő
mise-közvetítéssel
igyekeztek
pótolni.
–
A
facebook-on,
vagy
más
internetes
oldalakon
megjelent
szertartások
közvetítése
nagy
segítséget
jelentett
sok
hívő
embernek,
ha
már
a
templomokban
nem
lehettek
nyilvános
szertartások.
Amiben
reménykedhetünk,
hogy
a
járvány
megszűnése
után
a
„Mikor
mehetünk
már
iskolába
és
templomba?”
nem
csak
kérdés
marad,
hanem
a
lelkekben
fellépő
hiányérzet
újult
erővel
betöltődik
hittel,
tudásszomjjal,
a
templomba
és
iskolába
járás
igényével
–
mondta
el
Papp
Miklós
lelki
igazgató.
Készítette: Molnár Csilla